Senin, 18 Juni 2012

pemikiran ekonomi ibn Qayyim


BAB I
PENDAHULUAN

A.    Latar Belakang
Bila ditelusuri catatan sejarah dan pemikiran dalam kajian ekonomi, maka kita akan menemukan beberapa kelupaan yang kadang kala merugikan kajian dan khazanah intelektual muslim. Hal itu terlihat dari sangat langkanya nama para tokoh muslim yang dimunculkan ke permukaan.
              Penulisan ini menjelaskan tentang pemikiran dan sumbangan Ibn Qayyim  al-Jawziyyah (691/1292 – 751/1350) dalam ekonomi. Dalam beberapa penulisannya di berbagai tempat Ibn Qayyim membincangkan antara lain tentang asas falsafah ekonomi Islam, konsep kekayaan dan kemiskinan, ekonomi zakat, konsep faedah, riba al-fadl dan riba al-nasi’ah, mekanisme pasaran dan penghargaan. Inti sari utama dalam pemikiran ekonominya ialah merealisasikan konsep kebajikan sosial, pelaksanaan keadilan dan penghapusan eksploitasi dalam kehidupan perekonomian.[1]

B.     Rumusan Masalah
1.      Sejarah Ibnu qayyim.
2.      Pemikiran ekonomi Ibnu Qayyim.
3.      Karya – karya Ibnu Qayyim.





BAB II
PEMBAHASAN

A.  Sejarah Ibnu Qayyim
Nama beliau ialah Shams al-Din Abu Abdillah Muhammad  Bin Abi Bakr Bin Ayyub bin Sa’ad yang terkenal dengan nama Ibn Qayyim al-Jawziyyah. Ibn Qayyim dilahirkan pada 7 Safar 691H/ 9 Januari 1292M di kampong Zara’ dari perkampungan Haura, sebelah tenggara Damsyik ( Damaskus ) dan meninggal dunia pada tempat yang sama pada tahun 751H/1350M. Beliau dibesarkan dalam keluarga yang mementingkan dan mencintai ilmu pengetahuan. Ayahnya adalah guru pertama Ibn Qayyim yang telah mengajarkan kepadanya ilmu-ilmu asas Islam termasuk ilmu al-fara’id. Beliau telah menuntut belbagai bidang pengajian dengan beberapa orang ulama’ terkenal pada waktu berkenaan. Antara bidang pengajian yang dipelajari daripada mereka ialah tafsir al Qur’an, hadith, usul al-fiqh dan fiqh. Kesungguhan dan ketekunan Ibn Qayyim mempelajari ilmu dalam belbagai bidang akhirnya menjadikan beliau terkenal sebagai seorang tokoh dalam bidang fiqh, usul al-fiqh, tafsir, bahasa Arab, ilmu kalam dan hadis. Malah menurut Ibn `Imad, Ibn Qayyim adalah seorang yang alim dalam bidang tasawuf.[2]
Ibn Qayyim sangat terkenal sebagai seorang tokoh ilmuwan pada zamannya dan dapat mengusai belbagai bidang ilmu. Beliau adalah salah seorang faqih yang mempunyai autoriti dalam Mazhab Hanbali. Beliau juga mempunyai personaliti dan peribadi yang baik yang amat sukar ditandingi oleh orang lain yang semasa dengannya. Ibn Kathir (m. 774H/1373M), salah seorang anak muridnya pernah menyatakan bahawa Ibn Qayyim adalah seorang yang kuat beribadah dan peribadi yang disukai oleh orang ramai pada waktu itu. Beliau menulis:[3]

“Aku tidak pernah melihat pada zaman kami ini, orang yang kuat beribadat seperti Ibn Qayyim. Apabila sembahyang, sembahyangnya begitu lama. Beliau memanjang ruku`nya dan juga sujudnya”.
Selaku seorang ulama’ yang terkenal, Ibn Qayyim telah didampingi oleh banyak orang yang berguru dan mempelajari belbagai bidang ilmu dengannya. Antara anak-anak muridnya yang masyhur ialah Ibn Kathir tokoh dalam ilmu hadis dan sejarah, Zayn al-Din Ibn Rajab al- Hanbali (m. 795H/1397M) seorang tokoh dalam Mazhab Hanbali dan Ibn Hajar al-`Asqalani (m. 852H/1449M) seorang tokoh hadis yang tidak asing lagi.
Ibnu Qayyim selalu menyertai ibnu taimiyyah sejak masih kecil sehingga lulus darinya dengan menguasai berbagai ilmu. Ia juga menempuh gurunya dalam berfatwa, mengajar dan mengarang. Ibnu Qayyim menonjol diantara kawan – kawannya, lebih banyak ilmunya, lebih kuat argumennya, lebih mengena dalam penjelasaannya dan lebih fasid dalam beredialog. Hal inilah yang mendukung dirinya banyak mengarang karyanya dalam disiplin ilmu. Sehingga ia menyeru ke semua pihak dengan panah kebenaran, ia juga juga mengalami apa yang dialami gurunya yaitu di fitnah dan dimusuhi serta bolak balik masuk penjara, serta banyak menanggung derita dalam mengemban ilmu.[4] 

B.     Pemikiran Ekonomi Ibnu Qayyim
      Terdapat lima perkara utama pemikiran Ibn Qayyim dalam ekonomi yaitu:[5]
      1. Falsafah ekonomi Islam
      2. Perbandingan dan perbezaan antara kekayaan dan kemiskinan
      3. Kepentingan ekonomi zakat
      4. Bunga - riba al-fadl dan riba al-nasi’ah
      5. Mekanisme pasaran dan penghargaan
      1. Falsafah ekonomi Islam
          Ibn Qayyim dalam penulisannya telah menyentuh beberapa perkara berkenaan dengan
          falsafah ekonomi Islam yaitu konsep manusia Islam (homo islamicus) dan manusia
          bukan ekonomi (non homo economicus), konsep keadilan dan nilai-nilai etika
          dalam ekonomi, aktiviti-aktiviti ekonomi, kerjasama dan pembahagian buruh,
          pemilikan harta kekayaan oleh individu dan peranan kerajaan dalam ekonomi.[6]

a.                                                            a. Manusia Islam
      Ibn Qayyim menggariskan asas kepercayaan Islam bahawa setiap manusia bertanggung
       jawab membimbing diri sendiri untuk menjadi hamba Allah yang baik dan Allah SWT
       merupakan sumber pedoman dan petunjuk. Dalam pengajian ekonomi, manusia ekonomi
       (homo economicus) digambarkan sebagai manusia yang sifat, gelagat dan tindakannya
        mementingkan diri sendiri, tamak dan menjadikan keuntungan sebagai asas penting
       dalam semua jenis aktiviti ekonomi. Ibn Qayyim menggariskan asas kepercayaan Islam
       bahwa setiap manusia bertanggungjawab terhadap perbuatannya dan Allah SWT merupa-
       kan sumber yang menjadi pedoman dan petunjuk untuk menuju ke jalan yang benar.
       Ibn Qayyim menekankan pandangan Islam bahwa hidup di dunia ini adalah ujian dan
       cobaan dari Allah SWT. Ujian yang dikenakan kepada manusia itu boleh sama ada dalam
       bentuk anugerah harta kekayaan atau pun diberikan kehidupan yang susah. Anugerah ke-
       kayaan kepada seseorang tidak bermaksud Allah SWT sayang kepadanya. Demikian juga
       ujian kemiskinan tidak bermaksud Allah SWT benci kepada seseorang. Harta kekayaan
       yang dimiliki oleh manusia bukanlah bererti hidup ini penuh dengan kesenangan.
b.                                                            b. konsep  Keadilan
            Keadilan adalah teras semua aspek dalam kehidupan. Menurut Ibn Qayyim, keadilan 
      adalah objektif syariah. Ini adalah kerena syariah itu mengandung  keadilan,
      keberkatan dan kebijaksanaan. Perkara yang bercanggah dengan keadilan akan menukar
      kan keberkatan dan kebajikan kepada laknat dan kejahatan, dan daripada kebijaksanaan
       kepada sesuatu yang tidak berfaedah kepada syariah.
c.                                                             c. Nilai-nilai etika dalam kegiatan ekonomi
      Ibn Qayyim menjelaskan nilai-nilai etika yang baik yang seharusnya diamalkan oleh
orang-orang Islam dalam kegiatan ekonomi mereka. Antara nilai-nilai etika yang baik
 tersebut ialah kepatuhan kepada Allah SWT, ketaatan kepada agama, sifat baik, jujur
dan benar. Apabila nilai-nilai etika tersebut diamalkan dalam kehidupan seharian
terutamanya dalam kegiatan ekonomi akan menjauhkan nilai-nilai jahat seperti pemboho
ngan, penipuan dan korupsi. Selanjutnya beliau menjelaskan bahwa akibat kepada sifat
semula menjadi suka berbohong ialah melakukan korupsi yang menyebabkan kejayaan
 tidak tercapai dalam kehidupan. Apabila keadaan ini berlaku, kehidupan perekono
mian akan cacat termasuk juga aspek-aspek lain dalam kehidupan. Dalam perkataan lain,
 pembohongan memberi impak yang besar dalam kehidupan orang-orang Islam.
     Memandangkan akibat yang besar daripada ketidaktaatan dan kejahatan-kejaha
tan sosial, Ibn Qayyim menulis di tempat lain bhawa kesan-kesan dosa adalah tidak baik
dan dikutuk. Beliau memperkukuhkan pendapatnya dengan sepotong hadis Rasulullah
SAW yang mengatakan bahwa dosa menyebabkan pengurangan dalam cara hidup
manusia. Sebaliknya kepatuhan kepada perintah Allah SWT dan melakukan amalan –
amalan yang baik membawa kepada peningkatan dalam cara hidup dan kejayaan-kejay
aan dalam urusan-urusan ekonomi. Sifat-sifat yang negatif seperti pembohongan, penipu
an dan  pengeksploitasian serta ketidakjujuran mendorong kepada keadaan yang tidak
tenteram dalam kehidupan masyarakat seperti huru-hara, kecurigaan, ketidakstabilan
dan kekecewaan. Apabila semua perkara ini berlaku, kegiatan ekonomi akan menguncup.
 Sebaliknya nilai-nilai etika yang diamalkan dalam masyarakat akan menyuburkan
suasana keyakinan dan jaminan keselamatan dalam masyarakat. Pada masa yang sama,
masyarakat akan bekerjasama dalam proses pengeluaran dan kestabilan ekonomi.
 Dalam perkataan lain pengeluaran barang-barang dan perkhematan akan meningkat
 dan masyarakat akan hidup mewah.                                                                  
d.    Aktiviti-aktiviti ekonomi
     Berhubung dengan aktiviti ekonomi, Ibn Qayyim menjelaskan bahwa ekonomi adal
ah teras kepada kehidupan manusia. Tanpa ekonomi kehidupan akan susah dan
keperluan jasmani seharian manusia seperti makanan, minuman, tempat tinggal dan
sebagainya tidak boleh dipenuhi. Beliau memberikan banyak misalan umpamanya,
bagaimana bijirin hanya akan dapat dituai dan diperoleh oleh petani dengan
melakukan aktiviti pertanian. Tanpa berusaha dan bekerja kebutuhan tidak akan datang
secara bergolek atau melayang. Ibn Qayyim menyarankan supaya manusia giat
melakukan sebarang aktiviti ekonomi melainkan yang dilarang oleh Syariah seperti
jual beli yang mengandungi unsur-unsur gharar, riba dan perjudian.
e.     Kerjasama ekonomi dan pembahagian buruh
     Ibn Qayyim menekankan konsep kerjasama dalam ekonomi dan tanggung jawab
sosial. Menurut beliau, meskipun manusia itu ramai bilangannya dan dibahagikan kepada
 unit-unit yang berbeda, mereka dianggap seperti satu jasad yang bekerjasama antara
satu sama lain. Kerjasama ini akan memberikan kepada mereka dengan anugerah-
anugerah yang tidak boleh mereka nikmati jika bekerja secara sendirian. Beliau yakin
 bahwa gandaan dan kepelbahagiaan manusia memerlukan kepada kerjasama dan pemba
hagian buruh.
f.     Pemilikan harta kekayaan oleh individu dan campur tangan kerajaan dalam
     ekonomi.
      Ibn Qayyim menganjurkan campur tangan kerajaan dalam pemilikan harta kekayaan
 oleh individu jika individu menggunakan harta kekayaan berkenaan pada jalan
yang bertentangan dengan faedah masyarakat yang lebih besar. Dalam hubungan ini,
Ibn Qayyim telah memetik sepotong hadith Rasulullah SAW berkenaan dengan seorang
hamba (harta) yang dimiliki bersama oleh beberapa rakan kongsi (tuan) hendak
dibebaskan oleh salah seorang daripada tuannya dan tuan-tuan yang lain tidak
bersetuju dengan pembebasan tersebut. Dalam kesempatan ini Rasulullah SAW
memutuskan harga yang adil kepada hamba itu dinilai dan rakan-rakan kongsi
yang lain diminta menerima bahagian masing-masing. Selepas itu, hamba berkenaan
telah dibebaskan. Selepas menukilkan hadis ini Ibn Qayyim menulis bahwa hadis
 tersebut menjadi asas kepada peraturan sesuatu harta yang tidak boleh dibagikan dan
dimiliki bersama boleh dijual jika salah seorang daripada para pemiliknya berhasrat
untuk menjualnya. Hadith berkenaan juga menyokong prinsip yang dipakai itu jika
seseorang itu harus dibayar ganti rugi ia hendaklah dalam bentuk harga yang adil.
     Kisah di atas menjelaskan bahwa kerajaan mempunyai hak mengambil sesuatu
yang menjadi milik individu jika pengambilan itu memberikan manfaat yang lebih
 besar kepada masyarakat dengan membayar ganti rugi yang seadilnya. Konsep
 pemilikan, kemiskinan dan kekayaan mempunyai hubungan yang erat antara satu
sama lain. Dalam hubungan ini, Ibn Qayyim memfokuskan penulisannya dalam
 pemilikan individu terhadap harta kekayaan serta keharusan campur tangan kerajaan
 dalam pemilikan tersebut.                                                 
2. Pandangan Ibn Qayyim tentang kekayaan dan kemiskinan
     Penyebaran pengaruh tasawuf yang meluas pada masa Ibn Qayyim mengakibat
kan masyarakat melupakan kehidupan duniawi dan menumpukan terus kepada
 kehidupan ukhrawi. pemahaman yang salah ini menyebabkan orang ramai hidup dalam
kemiskinan dan bagi mereka harta kekayaan itu adalah kehidupan dunia yang sementara
dan tidak perlu dicari. Untuk membetulkan salah faham ini, Ibn Qayyim cuma sedaya
 upaya supaya masyarakat Islam yang sewaktu dengannya kembali kepada
ajaran Islam yang sebenarnya itu petimbangan antara kehidupan dunia dan kehidupan
 akhirat. Lebih lanjut lagi supaya masyarakat dapat menyeimbangkan antara pemilikan
 kekayaan dan kehidupan kemiskinan.[7]
     Ibn Qayyim berhujah bahwa kekayaan yang dimiliki oleh seseorang itu
 membolehkannya melaksanakan semua jenis amalan kebaikan dengan mudah seperti
 menunaikan haji, jihad, membina masjid dan terusan, memberikan hadiah,
pembebasan tawanan, perbelanjaan yang wajib dan sunat dan sebagainya. Mereka
yang sependapat dengan Ibn Qayyim juga berpendapat bahwa di kalangan sahabat
dan mereka yang berkedudukan tinggi waktu itu pada waktu Nabi Muhammad SAW
 terdiri daripada orang kaya. Dengan kekayaan itu mereka membuat perbagai
sumbangan dan penglibatan dalam jihad serta membantu orang-orang Islam yang lain.
     Selanjutnya dalam hal ini Ibn Qayyim berpendapat “daripada kalangan orang kaya
 dan orang miskin, yang paling disukai adalah makhluk yang bertaqwa pada Allah dan
 dia melebihkan amanah-amanah baik. Oleh itu, orang kaya dan orang miskin adalah
sama dalam asas ukuran ini.” Dia juga berpendapat bahwa kekayaan dan kemiskinan
adalah ciptaan Allah SWT untuk menguji hamba-hambaNya siapa yang lebih dalam
 amalan-amalannya. Kadangkala Allah menguji seseorang dengan memberikan
 kepadanya kekayaan yang melimpah ruah. Pada masa yang lain seseorang itu diuji
dengan kemiskinan. Kenyataan di atas adalah selari dengan prinsip asas falsafah
ekonomi Islam sebagaimana yang diuraikan oleh ahli-ahli ekonomi Islam berkenaan.[8]
Ibn Qayyim juga mengingatkan kita supaya tidak terkeliru antara konsep kemiskinan
dan kehidupan yang zuhud di dunia. Zuhud ialah antara nilai Islam yang paling
penting yang disalah artikan sebagai pelepasan kekayaan dan perkara-perkara baik
dalam kehidupan. Dalam penulisannya Madarij al-Salikin, Ibn Qayyim telah mengemu
kakan berbagai pendapat berkenaan dengan zuhud. Beliau bertegas mengatakan bahwa
zuhud bukan berarti menolak perkara-perkara duniawi. Harta benda yang banyak
bukan menjadi penghalang kepada seseorang untuk menjadi insan yang warak dalam
hidup mereka. Seseorang boleh mempunyai sikap membersihkan diri dan menolak
perkara-perkara duniawi meskipun ia mempunyai banyak harta kekayaan, dan sese
orang juga boleh memiliki sedikit sifat zuhud meskipun ia hidup dalam kemiskinan.
3. Kepentingan Ekonomi Zakat
     Menurut Ibn Qayyim fungsi zakat ialah untuk membangunkan kualiti kebaikan,
persaudaraan dan kebajikan. Atas alasan inilah kadar khusus zakat ditetapkan. Ia boleh
mencapai tujuan ini dengan mudah tanpa menyebabkan sebarang keresahan. Jumlah
bayaran zakat tidak terlalu banyak yang boleh menyebabkan pembayarnya merasa
terkilan. Bayaran tersebut cukup untuk memenuhi keperluan asas golongan yang
tidak berada. Jika kadar bayaran zakat itu tinggi, orang-orang yang kaya berkemung
kinan mengelak dengan berbagai cara daripada membayarnya. Jika golongan yang
 kaya enggan membayar zakat yang diwajibkan atas mereka dan golongan yang miskin
tidak menerima apa yang menjadi hak kepada mereka, fungsi pembayaran zakat seperti
 diterangkan di atas tidak boleh dicapai.[9]
     Ibn Qayyim menulis bahwa zakat dikenakan atas setiap jenis harta kekayaan dan
atas setiap barang-barang yang boleh meningkatkan pertumbuhan. Barang-barang
untuk tujuan penggunaan seperti pakaian, rumah, peralatan, binatang tunggangan
seumpamanya bebas daripada kewajipan dikenakan zakat. Hanya empat jenis harta saja
yang dikenakan zakat binatang ternak, tanaman dan buah-buahan, emas dan perak serta
barang-barang dagangan.
     Terdapat empat kadar zakat yang diambil berat yaitu 20% (1/5), 10% (1/10), 5%
(1/20) dan 2.5% (1/40). Ibn Qayyim membincangkan dalam dua tempat dalam penulisan
-penulisannya tentang kepentingan dan sebab ekonomi di balik kadar zakat yang
berlainan. Menurut beliau, penglibatan buruh adalah pertimbangan yang diambil
dalam penentuan kadar-kadar itu. Semakin besar jumlah buruh yang terlibat dalam
 sesuatu proses pengeluaran, semakin kecil kadar zakat yang perlu dibayar dan sebaliknya.
 Umpamanya kadar zakat ke atas tanaman yang diairi dengan air hujan ialah 10% dan
 5% bagi tanaman yang diairi oleh tenaga buruh.[10] Selain daripada jumlah buruh yang
 terlibat dalam proses pengeluaran menjadi penentu kadar zakat, Ibn Qayyim juga
 menjelaskan faktor lain yang menyumbang kepada perkara tersebut. Antaranya
 ialah untuk mewujudkan konsep keadilan dalam ekonomi. Peningkatan dalam
tanaman dan buah-buahan adalah lebih daripada peningkatan dalam barang-barang
perdagangan. Kadar peningkatan yang berbeda ini memberikan kesan yang berbeda.
Dalam kesan ini yang perlu dibayar oleh pengeluar barang-barang pertanian adalah
 lebih berbanding dengan  yang perlu dibayar oleh para pedagang terhadap barang-
barang dagangan mereka. Pertumbuhan tanaman yang diairi oleh air hujan adalah lebih
baik berbanding dengan pertumbuhan tanaman yang diairi oleh usaha manusia atau
terusan atau perigi.
     Abdul Azim Islahi ketika mengulas pendapat Ibn Qayyim menyatakan bahwa
 pendapat itu mempunyai kebenarannya pada zaman dahulu yang hampir-hampir tidak
 terdapat industri berskala besar dalam bidang perniagaan. Industri yang wujud
 dalam industri kebanyakannya hanya dalam bentuk perniagaan kecil. Bentuk pengairan
 dan pertanian adalah dalam bentuk yang mudah dan tidak kompleks. Tetapi situasinya
 adalah berlainan dengan masa sekarang. Bentuk perniagaan domestik dan luar Negara
 adalah dalam skala besar, dan kegiatan pertanian diuruskan menggunakan cara dan
 teknik yang canggih dan moden. Oleh itu, justifikasi yang dikemukakan oleh Ibn
Qayyim tentang perbedaan kadar kewajipan membayar zakat adalah sukar untuk
diterima.[11]
     Berkenaan dengan tempoh pembayaran zakat, Ibn Qayyim menulis bahwa zakat
boleh dibayar apabila cukup tempoh satu tahun pemilikan harta kecuali pada harta kekay
aan yang tidak diketahui pemiliknya, zakat akan dikenakan serta merta seperti
penemuan harta karun. Sementara dalam kes zakat pertanian, ia akan dikutip pada
 masa hasil dituai. Tempoh satu tahu yang ditetapkan oleh syariah adalah paling sesuai
 dan memadai untuk kutipan zakat. Jika zakat dikutip untuk tempoh bulanan dan
mingguan, ia akan menjejaskan kemaslahatan pembayar zakat. Sementara jika ia
dikutip sekali saja sepanjang hidup, ia akan menjejaskan kebajikan dan kehidupan
 golongan miskin. Dalam tempoh itu, pemilik harta berkenaan boleh menggunakan
hartanya pada jalan yang produktif dan mendapatkan pulangan. Sebaliknya jika zakat
 dibayar setiap minggu atau bulan, ia akan menyusahkan para pembayar zakat untuk
membuat taksiran pada harta mereka dan bagi negara pula pengurusan kutipan dan
 tagihan zakat akan menjadi mahal dan sukar.
     Zakat yang dikutip oleh negara akan ditagihkan pada mereka yang berhak untuk
 menerimanya. Ibn Qayyim menjelaskan bahwa terdapat delapan golongan yang
 berhak menerima bagian zakat sebagaimana yang ditetapkan oleh al-Qur’an. Beliau
 membahagikannya kepada dua kategori. Kategori yang pertama ialah mereka yang
berhak menerima zakat mengikut keperluan yaitu fakir, miskin, riqab dan ibn sabil.
Kategori kedua ialah mereka yang menerimanya untuk kegunaan sendiri yaitu amil,
 mualaf, orang yang berhutang untuk tujuan baik dan mereka yang berjuang fi sabilillah.
4.    Bunga – riba al-fadl dan riba al-nasi’ah
     Ibn Qayyim juga membincangkan persoalan riba yang menjadi teras dalam amalan
 perbankan dan kewenagan konvensional dan beliau menyatakan amalan riba amat
bertentangan dengan amalan zakat dan sedekah. Ibn Qayyim memetik ayat 276 dalam
surat al-Baqarah yang berbunyi:
“Allah SWT susutkan (kebaikan harta yang dijalankan dengan mengambil) riba
 dan ia pula mengembangkan (berkat harta yang dikeluarkan) sedekah dan zakat.”
   Beliau membagikan riba kepada dua jenis yaitu riba al-fadl dan riba al-nasi’ah.
 Riba al-fadl diistilahkan juga oleh Ibn Qayyim sebagai riba al-khafi dan riba al-
nasi’ah sebagai riba al-jali. Riba al-Fadl berlaku dalam urus niaga enam jenis
 komoditi yang ditukar sesama komoditi berkenaan secara tidak sama sukatan atau
timbangan dan secara hutang. Keenam-enam komoditi tersebut ialah emas, perak,
 gandum, barli, tamar dan garam. Sementara riba al-nasi’ah berlaku pada transaksi
 hutang uang dengan uang yang dibayar secara tidak sama nilai atau jumlahnya.
 Umpamanya A meminjam 100 ribu daripada B dan B meminta A membayar hutang
 tersebut dengan jumlah yang lebih umpamanya, 120 ribu Ibn Qayyim melarang
 amalan semua jenis riba karena memberi kesan buruk kepada masyarakat dan
menghilangkan perasaan ihsan dan semangat tolong menolong. Sebaliknya ia boleh
menimbulkan permusuhan antara individu.
5. Mekanisme Pasaran dan Penghargaan
   Berkenaan dengan mekanisme pasaran Ibn Qayyim menjelaskan bahwa
perjalanan pasaran hendaklah berlaku secara adil dan kerjasama terpimpin. Unsur-
unsurnegatif dalam pasaran yang boleh mengakibatkan kezaliman kepada para
peniagaan lain seperti monopoli, sorok, paksaan dan sebagainya hendaklah diawasi
oleh pihak pemerintah melalui institusi hisbah dan seumpamanya. Demikian juga
dengan kesan penghargaan barang-barang dan perkhidmatan di pasaran, beliau
 berpendapat hendaklah diserahkan pada pasaran yaitu berdasarkan kepada kuasa
penawaran dan permintaan di pasaran. Jika ia berjalan secara adil, kerajaan tidak boleh
campur tangan membuat penetapan harga karena ia boleh menimbulkan kezaliman
kepada mereka yang terlibat dalam pasar. Sebaliknya jika unsur-unsur negatif berlaku
 seperti kezaliman, paksaan, manipulasi dan sebagainya yang menyebabkan harga di
pasar tidak menentu, maka kerajaan harus campur tangan untuk menstabilkan harga
barang-barang berkenaan untuk masalah pengguna dan peniaga. 
   Sejalan dengan Ibn Taimiyyah, Al Qayyim berpandangan bahwa harga harus
 dibentuk oleh keseimbangan supply dan demand yang terbentuk di pasar. Selain itu,
Ibn Al Qayyim juga memandang penting peran dari Al Nisbah, yakni sebuah
 lembaga untuk mengontrol, mengintervensi dan mensupervisi kegiatan ekonomi.
C. karya – Karya Ibn Qayyim
       Beliau rahimahullah memang benar-benar merupakan kamus berjalan, terkenal
     sebagai orang yang mempunyai prinsip dan beliau ingin agar prinsipnya itu dapat
tersebarluaskan. Beliau bekerja keras demi pembelaannya terhadap Islam dan kaum
muslimin. Buku-buku karangannya banyak sekali, baik yang berukuran besar maupun
berukuran kecil. Beliau telah menulis banyak hal dengan tulisan tangannya yang indah.
Beliau mampu menguasai kitab-kitab salaf maupun khalaf, sementara orang lain hanya
mampun menguasai sepersepuluhnya. Beliau teramat senang mengumpulkan berbaga
kitab. sebab itu Imam ibnul Qayyim terhitung sebagai orang yang telah mewariskan
banyak kitab-kitab berbobot dalam pelbagai cabang ilmu bagi perpustakaan-perpustakaan
    Islam dengan gaya bahasanya yang khas; ilmiah lagi meyakinkan dan sekaligus
mengandung kedalaman pemikirannya dilengkapi dengan gaya bahasa nan menarik.
Beberapa Karya Besar Beliau[12]
1.       Tahdzib Sunan Abi Daud,
2.        I’lam al-Muwaqqi’in ‘an Rabbil ‘Alamin,
3.       Ighatsatul Lahfan fi Hukmi Thalaqil Ghadlban,
4.       Ighatsatul Lahfan fi Masha`id asy-Syaithan,
5.        Bada I’ul Fawa’id,
6.        Amtsalul Qur’an,
7.        Buthlanul Kimiya’ min Arba’ina wajhan,
8.        Bayan ad-Dalil ’ala istighna’il Musabaqah ‘an at-Tahlil,
9.        At-Tibyan fi Aqsamil Qur’an,
10.    At-Tahrir fi maa yahillu wa yahrum minal haris
11.    Safrul Hijratain wa babus Sa’adatain,
12.    Madarijus Salikin baina manazil Iyyaka na’budu wa Iyyaka nasta’in,
13.    Aqdu Muhkamil Ahya’ baina al-Kalimit Thayyib wal Amais Shalih al-Marfu’ ila
Rabbis Sama’
14.    Syarhu Asma’il Kitabil Aziz,
15.    Zaadul Ma’ad fi Hadyi Kairul Ibad,
16.    Zaadul Musafirin ila Manazil as-Su’ada’ fi Hadyi Khatamil Anbiya’
17.    Jala’ul Afham fi dzkris shalati ‘ala khairil Am,.
18.    Ash-Shawa’iqul Mursalah ‘Alal Jahmiyah wal Mu’aththilah,
19.    Asy-Syafiyatul Kafiyah fil Intishar lil firqatin Najiyah,
20.    Naqdul Manqul wal Muhakkil Mumayyiz bainal Mardud wal Maqbul,
21.    Hadi al-Arwah ila biladil Arrah,
22.    Nuz-hatul Musytaqin wa raudlatul Muhibbin,
23.    al-Jawabul Kafi Li man sa`ala ’anid Dawa`is Syafi,
24.    Tuhfatul Wadud bi Ahkamil Maulud,
25.    Miftah daris Sa’adah,
26.   Al-Farqu bainal Khullah wal Mahabbah wa Munadhorotul Khalil li qaumihi,
27.   Ath-Thuruqul Hikamiyyah, dan masih banyak lagi kitab-kitab serta karya-karya
besar beliau yang digemari oleh berbagai pihak.





BAB III
KESIMPULAN

Ø Sejarah Ibnu Qayyim
Nama beliau ialah Shams al-Din Abu Abdillah Muhammad  Bin Abi Bakr Bin Ayyub
bin Sa’ad yang terkenal dengan nama Ibn Qayyim al-Jawziyyah. Ibn Qayyim dilahirkan
 pada 7 Safar 691H/ 9 Januari 1292M di kampong Zara’ dari perkampungan Haura,
sebelah tenggara Damsyik ( Damaskus ) dan meninggal dunia pada tempat yang sama
 pada tahun 751H/1350M. Beliau dibesarkan dalam keluarga yang mementingkan dan
 mencintai ilmu pengetahuan.
Ø Pemikiran Ekonomi Ibnu Qayyim
Terdapat lima perkara utama pemikiran Ibn Qayyim dalam ekonomi yaitu:
1. Falsafah ekonomi Islam
2. Perbandingan dan perbezaan antara kekayaan dan kemiskinan
3. Kepentingan ekonomi zakat
4. Bunga - riba al-fadl dan riba al-nasi’ah
5. Mekanisme pasaran dan penghargaan


















[1] http://bataviase.co.id/node/400825


[2] http://kaeshafiz.wordpress.com/2010/05/01/al-imam-ibnu-al-qayyim-al-jauziyah-691h-751h/
[3]  Ibid.,
[4]  Muhammad Ali As- Sayyis, Sejarah Fikih islam ( Jakarta: Pustaka Al- Kautsar, 2003 ) 187.,
[6] Ibid ,.
[7] http://www.alsofwah.or.id/index.php?id=82&pilih=lihattokoh
[8] Ibid , .
[10] http://rizalerdinsyah.
[12] http://www.alsofwah

Tidak ada komentar:

Posting Komentar